kloskant grillage 2007 (c) Jean Paul Pfister

Nieuws
Maak kennis met Elodie Antoine

01 jan 2025
portret van Elodie Antoine (c) Sophie Palmier

Van ambacht naar passie en omgekeerd: kant naar een ander niveau getild.

Met haar intrigerende soft sculptures heeft de Belgische kunstenaar Elodie Antoine een bijzondere plek verworven in de hedendaagse kunstscene. Haar hybride en antropomorfe installaties doen denken aan invloedrijke kunstenaars zoals Louise Bourgeois, Eva Hesse, Dorothea Tanning en Matthew Barney. Antoine gebruikt graag ambachtelijke technieken en materialen die traditioneel met vrouwelijkheid worden geassocieerd en mengt deze met een ‘mannelijk’ universum, zoals in haar bekende serie industriële landschappen van kant. Daarnaast speelt ze met vervorming, waarbij ze biologische mutaties en de verontrustende vreemdheid van het alledaagse leven verkent, zoals in de serie Hair and Chairs. In het voorjaar van 2025 zal haar werk te zien zijn in Kortrijk, waar ze op uitnodiging van het nieuwe museum voor beeldende kunst, Abby, een installatie maakt ter gelegenheid van de opening. 

In je werk zien we telkens weer textiel en textieltechnieken opduiken. Vanwaar die fascinatie? 

“In mijn thuisomgeving heb ik van kinds af de liefde voor mode en voor technieken als borduren en breien meegekregen. Toch heb ik bewust niét gekozen voor een opleiding als textielontwerper maar voor een klassieke opleiding beeldende kunsten. Daar leerde ik werken met materialen als brons en steen en met technieken zoals gieten of smeden. Het fascineerde me om die hardere materialen te combineren met zachte materialen en traditionele textieltechnieken en zo mijn persoonlijke stijl te ontwikkelen. Vooral kloskant en naaldkant vind ik fascinerend. Dat zijn complexe maar tegelijk zo’n interessante technieken. Ik ben een tijdlang bij vakmensen in de leer gegaan om die technieken helemaal in de vingers te krijgen zodat ik ze daarna in mijn werk een eigentijdse invulling kon geven.”  

kantwerk in de maak (c) Elodie Antoine

Die eigentijdse invulling steekt precies vol contrasten? 

“Klopt, ik speel heel graag met contrasten en hou ervan om verwachtingen op hun kop te zetten. Kant leent zich daar uitstekend toe. Mensen associëren kloskant bijvoorbeeld vaak met ragfijne, tweedimensionale werkjes die bloemen of andere sierlijke elementen tot in het kleinste detail afbeelden. Ik maak er nu al enkele jaren grotere ‘landschappen’ mee vol hedendaagse, industriële elementen zoals elektriciteitsmasten of koeltorens. Daardoor dwing je de toeschouwer om wat ze zien in vraag te stellen en vérder te kijken, voorbij het ‘normale’.” 

Je werk wordt ook letterlijk steeds groter? 

“Ik probeer me de laatste tijd inderdaad meer en meer los te trekken van werken in klein formaat. Door van niveau te wisselen en ‘in het groot’ te werken, meet je je ineens met bijvoorbeeld gebouwen of de open natuur. Zo maakte ik begin dit jaar ‘Ciel de Sorcières’, een reuzekantwerk van 4 op 6 meter, dat tussen de bomen in het Parc du Château de Monceau in Charleroi werd opgespannen. Zo’n installatie is van een heel andere orde. Het dwingt je om met andere mensen samen te werken, zoals een textielontwerper, mensen die mee het kantwerk uitvoeren, techniekers,… Je bereikt er ook een veel groter publiek mee, mensen die je in een galerij of museum niet meteen ziet.” 

 

gesneden vilt (c) Elodie Antoine

Wordt het werk in Kortrijk ook iets in die aard? 

“Ja, het wordt opnieuw een kantwerk met de hand gemaakt, van zo’n 7 op 3 meter, en ik werk voor het ontwerp en het vectoriseren opnieuw samen mettextieldesigner Cécile Barraud de Lagerie." De installatie komt boven in het museumcafé van Abby te hangen en zal op het eerste gezicht doen denken aan typische bloemenkant. Maar als je dieper kijkt, zal je daarin verweven ook anatomische en andere elementen zien opduiken die verwijzen naar de historiek van de plaats: het geïsoleerde leven van de zusters die een gelofte van armoede en kuisheid aflegden, de verhalen van vrouwen die wanhopig zwanger wilden worden en daarom eieren naar de arme klaren brachten, de mirakels die er zouden hebben plaatsgevonden, etc. "Het wordt dus opnieuw een werk vol contrasten en patronen die letterlijk en figuurlijk worden doorbroken."

Wie graag hedendaagse kunst van topniveau wil zien, gemaakt aan de hand van, of geïnspireerd door, traditionele technieken, ambachten en rituelen, kan terecht in de openingstentoonstelling F**klore in Abby vanaf 29 maart. 

Dit artikel verscheen eerder in Magazine Studio Texture, editie voorjaar 2025. In dit magazine bundelen we onze programmatie én brengen we verhalen van makers, meesters en kunstenaars.